Am vrut să îi înțeleg arta lui Constantin Brâncuși, așa că l-am căutat pe cel mai mare fan Brâncuși, l-am găsit și am mers cu el la Paris, la Centrul Pompidou, să vedem cea mai mare expoziție dedicată marelui sculptor român. Așa că în clipul de față veniți la Paris cu mine și cu Alex, un tip de 18 ani, care este pictor și olimpic național la Istoria Artelor, olimpiadă a cărui subiectul a fost fix opera lui Brâncuși.
Tocmai d-asta l-am rugat pe Alex să îmi spună ce îl face pe Brâncuși să fie atât de mare și de apreciat în toată lumea, așa că Alex mi-a scris următoarele rânduri:
Ce il face pe Brancusi, sa fie Brancusi? Cum a ajuns un sculptor roman, taran la origine, unul dintre cei mai mari si renumiti sculptori ai secolului al XX-lea? Daca ne gandim care ar fi motivele pentru care Brancusi este atat de relevant si de notoriu in sculptura moderna, trebuie sa urmarim cele 2 coordonate principale pe care le urmareste arta sa.
Prima este cea a noutatilor in domeniul tehnicii, care au revolutionat principiile artei moderne, iar cea de-a doua este coordonata emotiei, a afectivitatii si a gandirii lui, a sensibilitatii sale creatoare raportata la filozofia sa de viata.
Acestea doua au facut posibila proiectarea artei lui Brancusi in sfera artistica mondiala, de aceea, vom analiza si noi opera lui Brancusi, din aceste doua puncte de vedere, in expozitia de la Paris.
Coordonata noutatilor tehnicii urmareste traseul invatiilor pe care Brancusi le aduce in sculptura moderna, incepand cu renuntarea la modelajul in lut, in favoarea taieturii directe in piatra, si continuand cu principiul geometrizarii si al esentializarii, al simplificarii formei pana la maximul posibilitatilor, asa incat sa nu ramana nimic care ar putea fi irelevant pentru transmiterea emotiei pure.
Coordonata emotiei si a simtirii lui Brancusi se refera la modul in care acesta s-a raportat la materie, la ceea ce a trait el in fata pietrei sau a bronzului… si la modul in care acestea ne fac sa vedem si noi arta lui.
Brancusi este profund, el trebuie studiat, trebuie privit cu atentie, numai asa se poate intelege cu adevarat opera sa si doar asa se poate simti emotia pe care lucrarile sale o transmit .
Asta am facut noi in expozitia de la Centrul Pompidou si sper, ca prin noi si prin emotiile noastre din fata lucrarilor sale, ati fost atinsi si voi de aceasta forta de expresie a lui Brancusi.
Un fapt care ne mandreste si care este foarte important de mentionat este acela ca filonul principal al sensibilitatii artistice geniale a lui Brancusi este spritul romanesc, al taranului sincer, pur, cu mestesugul sau de care este legat sufleteste.
Fiind nascut in Oltenia si fiind chiar si el ciobanas la oi in copilarie, Brancusi este asadar familiar cu traditia obiceiurile si mentalitatea taraneasca, iar acest spirit romanesc se va simti in toata opera sa.
Profesorul meu, Vasile Popa (adica al lui Alex) mi-a sugerat o comparatie, zic eu, superba apropo de acest spirit al lui Brancusi: Putem sa vedem in Brancusi, acel cioban originar, care, in mijlocul stanei sale isi ciopleste singur bota, si-o potriveste dupa simtirea lui, modeleaza si framanta lemnul dupa nevoia si placerea lui, il decoreaza cu inscriptii, ca in final acel baț initial sa devina unicat, sa devina arta, sa devina oglinda a sufletului si emotiei celui ce a cioplit si a pretuit materia, pastrand esenta ei materiala (de lemn) dar adaugandu-i emotie pura.
Asta face Brancusi, asa lucreaza el lemnul, asa ciopleste el piatra, asa lustruieste el bronzul, cu credinta pura, obsesiva.
Cam acestea ar fi cele doua mari motive pentru care acest artist se incadreaza cu drept deplin, in arta universala, fiind atat un sculptor al poporului nostru, cat si un sculptor universal, al modernitatii.
Inainte de a va invita sa urmatiti experienta noastra in fata operei lui Brancusi, as vrea sa ii multumesc doamnei profesor de Istoria Artei Ioana Dița si domnului profesor de pictura, Vasile Popa, pentru informatiile si sprijinul acordat.
De asemenea, multumesc si doamnei Doina Lemny, care prin cartile si documentarile dumneaei mi-a oferit un suport de studiu imens, pentru sustinerea acestui material, si nu in ultimul rand, lui Marian, care mi-a oferit sansa acestei experiente, care, sper eu, ne-a bucurat si ne-a folosit amandurora.
Și apropo de toată experiența asta pe bază de Paris, trebuie să vă zic cum l-am găsit pe Alex și cum am folosit un serviciu care se numește “Blocare preț” de la Vola.ro. Asta pentru că acest material a fost realizat cu sprijinul Vola.ro.
Totul a început când am anunțat pe blog că am 24 de ore la dispoziție să îl găsesc pe cel mai mare fan Brâncuși. După ce am primit mailurile, mi-am mai dat vreo 24 de ore să deliberez și să îl aleg într-un final pe Alex. Au trecut cam 48 de ore între publicarea articolului, alegerea mea și discuția cu Alex, ca să fiu sigur că poate veni cu mine în perioada în care am fost la Paris.
În orele respective, prețurile biletelor de avion se puteau modifica, chiar dubla sau tripla, deci fiți atenți la lucrurile astea, mai ales vara când prețurile cresc din cauza sezonului cu cerere mare. Ca să fiu liniștit că nu voi avea astfel de surprize, am optat pentru “Blocare preț” când mi-am rezervat bilete pe Vola.
Pentru o sumă modică, undeva pe la 15-20 euro, am fost protejat de scumpirea biletelor. În caz că nu găseam persoana potrivită la timp și nu aș fi avut prețul blocat, aș fi dat mai mult pe biletele de avion. Și mai e ceva interesant la Blocare Preț de la Vola, dacă biletele se ieftineau între timp, le luam la prețul cel mai mic, ceea ce este impecabil. Mulțumesc, Vola.ro, că ai fost parte din această nebunie Mariciană!
Acum haideți la Paris să vedem expoziția! Sunt șanse mari ca ăsta să fie cel mai bun clip pe care l-am făcut în ăștia 9 ani de când fac conținut video.
2 comentarii Adaugă comentariu
Cred ca fost minunata vizita. Operele lui Brancusi sunt absolut superbe.
Superb !!!