Scriam într-un articol, anul trecut pe vremea asta, că Facebook s-a pus pe mâncat din plăcinta video a celor de la YouTube și că joacă un pic murdar. Dacă ne uităm astăzi, la un an și opt zile distanță de la acel articol, la cum arată News Feed-ul, vom vedea că este împânzit de clipuri și că mulți creatori de conținut video (atât internaționali, cât și autohtoni) preferă să uploadeze direct clipurile pe Facebook, asta pentru că rețeaua markzuckerbiană taie finuț conducta de reach pentru postările care conțin clipuri de YouTube și le boost-uiește organic pe cele care conțin clipuri uploadate direct, generând niște cifre generoase la capitolul vizualizări.
Astăzi Facebook a anunțat îmbunătățirea “Search-ului”, care până acum ne ajuta să găsim doar “people”, “pages”, “places”, “events” și “groups”. Excludem din discuție Graph Search, care s-a născut talent și a murit speranță.
Ideea e că noul “Search” ne va ajuta să căutăm anumite cuvinte și subiecte în postările publice și în cele ale prietenilor. În comunicatul dat de Facebook azi scrie: “Search results with public posts and posts from friends”, iar asta include atât postările paginilor, cât și cele ale utilizatorilor care postează public (adică sute de milioane de oameni). Asta înseamnă volume imense de texte de indexat și de căutat printre ele. Desigur, Facebook va livra doar postările de top, cele care strâng cele mai multe interacțiuni, dar chiar și așa va fi ceva de căutat prin serverele de la Polul Nord. Ăsta este motivul pentru care Facebook testează momentan noul Search doar în SUA, urmând să îl implementeze în curând în restul țărilor.
Partea care mă amuză pe mine este că știrea de față vine la scurt timp după ce au apărut tot felul de discuții pe Internet vizavi de faptul că Google nu este tocmai mulțumit de numărul de căutări făcute de utilizatori de pe mobil (găsiți articole aici și aici). Sunt convins că lucrurile vor deveni din ce în ce mai frustrante pentru Google din moment ce Facebook are atenția utilizatorilor și încearcă să le ofere toate serviciile ca să nu mai părăsească platforma (content video – să nu mai fugă pe YouTube, search – ca să nu mai fugă pe Google). Nu m-ar mira să apară pe viitor și un serviciu de muzică “Facebook Music” care să concureze cu Vevo.
Alte opțiuni interesante cu care vine Facebook pe partea de Search sunt “suggestions” și posibilitatea de a urmări un link anume pe Facebook, ca să vezi cine l-a share-uit public și ce discuții a generat. Suggestions e mai mult pentru rapiditatea căutarii și folosește un algoritm de “what’s trending”.
Îl aștept curios în România și urmăresc cu interes mișcările Google, care se află într-o situație delicată: are peste 1,4 miliarde de telefoane care îi folosesc sistemul de operare dintre care câteva sute de milioane îl folosesc ca să intre în aplicația de Facebook și să nu mai iasă de acolo, ignorându-i încet-încet produsele.
Pe subiect a mai scris și Cristian Manafu: aici.
———————————————————————————————-
Rămâi conectat cu ce mai scriu: Dă-mi un Like aici!
4 comentarii Adaugă comentariu
Cand am zis eu prin martie ca Facebook va intra si pe partea de search, lumea a zis ca-s nebun! :) http://razvanbb.ro/2018/03/facebook-it.html
@Razvan, zi-mi și mie șase numere de la 1 la 49, pls!
Folosesc Facebook dar personal nu sunt pentru aceasta miscare, as folosi in continuare Google. Desi .. si aici poti gasi chestii de obiectat. Pe mine inca ma mira de ce nu sunt in stare sa`si ordoneze Google+ nici la ora actuala. Pentru mine Google+ este un haos total, nu pricep ce se intampla acolo.