YouTube a avut venituri de 3,5 miliarde de dolari în 2013, iar Facebook de aproape 7,9 miliarde. Chiar și așa, Facebook poftește la plăcinta video a celor de la YouTube și face push de mai bine de un an de zile în zona asta. În primă fază a negociat cu diferiți artiști să își lanseze clipurile în premieră pe paginile lor de Facebook (Bruno Mars, Jay-Z, Ed Sheeran). De ceva timp a început să curteze creatori de content pe YouTube și i-a reușit cu oamenii de la Collective Digital Studio (The Annoying Orange) convingându-i cu niște saci de bani să publice direct contentul pe Facebook.
Recent, a introdus contorul de vizualizări pentru clipuri și, pentru paginile verificate, chiar și opțiunea de a avea un trailer (Eminem are). Se zvonește că până la finalul anului vor avea și un sistem de video ads prin care, cel mai probabil, îi va remunera pe creatorii de content care publică exclusiv pe Facebook.
Cumva Facebook este perfect îndreptățit să treacă la baionete în lupta cu Google pe partea video, având în vedere că News Feed-ul lui ajută la viralizarea conținutului YouTube, fără a face vreun ban din asta. Sunt câteva miliarde de pâini de mâncat, iar Facebook nu o să le refuze.
Bine-bine, dar unde joacă Facebok murdar?
În principal, la partea cu auto-play în News Feed. Chiar dacă utilizatorii au informațiile cum să dezactiveze opțiunea respectivă sunt la îndemână, mulți nu vor ști să caute și vor lăsa clipurile să ruleze trei secunde, cât Facebook să înregistreze o vizualizare pe clipul respectiv, furând astfel la cântarul vizualizărilor, iar creatorii de content vor zice “Ia uite, frate, ce de vizualizări am aici!”. Btw, YouTube ține secret algoritmul care contorizează vizualizările.
În plan secund, joacă murdar pentru că se grăbește să le ia ochii creatorilor de conținut video, cu share-uri și vizualizări umflate, ca să le aducă produsele video pe paginile de Facebook, când nu a implementat încă o opțiune de search pe pagină (îți ia zeci de minute să găsești o postare de acum doi ani de zile), iar tot conținutul se pierde după consum pe serverele de la Polul Nord, din moment ce nu sunt indexate în motoarele de căutare.
Ce se va întâmpla în continuare?
sursă foto
Creatorii de conținut vor folosi în paralel YouTube și Facebook. YouTube le dă bani. Facebook le dă un plus de vizibilitate. Conținutul YouTube este indexat de motoarele de căutare. Pe Facebook se consumă mai ușor un clip direct decât un link care îți deschide un nou tab.
Facebook va trage tare să aducă cele mai tari show-uri YouTube și pe Facebook, unde să posteze direct clipul, nu un link care duce către YouTube.
Utilizatorul de Facebook va avea din ce în ce mai multe clipuri video în News Feed și, în loc să vadă 10 clipuri și 90 de chestii (poze, statusuri, articole) – să dea like la 50 și să comenteze la 10, va urmări 50 clipuri și în restul timpului va vedea mai puține chestii (poze, statusuri, articole). Va fi o gălăgie axată pe content video, cu pisicuțe, fail-uri, virale comerciale etc. Personal, am senzația că omul va ceda la un moment dat și se va sătura de atâta gălăgie.
Principala problemă cu care se va confrunta Facebook: clipurile furate. Sunt sute de mii de pagini de Facebook care fură clipuri de pe YouTube și le postează. În momentul în care eu am un contract cu Facebook să creez conținut pentru platforma lui, Facebook îmi este dator să aibă grijă să nu îmi fie furată munca la el în cartier.Rămâne de văzut, cum s-ar zice.
5 comentarii Adaugă comentariu
Am un sfat pentru tine: responsive design, ar fi util pentru siteul tau, iar articolul este foarte interesant, totusi cam tarziu s-au prins cei de facebook, in viitor m-as astepta sa incerce si directia netflix, cred ca ar avea succes
Eu mai văd o problemă la Facebook: nu poţi căuta clipurile. Adică dacă eu văd un clip funny azi, iar peste 3 luni vreau să-l revăd, e greu să-l găsesc iar în Facebook, chiar dacă-mi amintesc doar o parte din titlul clipului. Aşa cum ziceai şi tu, e bine să-ţi încarci clipul pe Facebook pentru viralizare şi pentru sharing rapid. Ţine o zi sau două toată treaba, că pe termen lung tot YouTube-ul rămâne baza.