Am zis să deschid robinetul cu articole pe anul ăsta cu unul în care fac pe Nostradamusul Bucureștilor în materie de mobilitate, așa că o să încerc să așez în pagină câteva idei care au stat la afumat în căpșorul meu în ultima perioadă.
Prima idee: Bucureștiul o să se umple de trotinete electrice în perioada următoare.
În aproape toate orașele din afara României pe care le-am vizitat anul trecut, străzile și trotuarele erau pline de trotinete electrice. Chestia interesantă e că ochiometric mi s-a părut că jumătate dintre ele țineau de un serviciu d-ăsta de “jucării-sharing” de ia cu asalt marile orașe ale lumii (Lime sau Bird), iar jumătate pareau a fi proprietate personală. În Tel Aviv mi s-a părut că erau mai multe de tip proprietate personală și în plus am văzut o groază de modele care nu se regăsesc în țările din UE.
Momentan în București nu există vreun serviciu de “trotinete electrice sharing”, dar tind să cred că vor răsări câteva, așa cum au apărut cele de “biciclete sharing” (ex. Ape Rider). Chiar și așa, vezi destul de multe trotinete electrice pe străzi, e plină pista de pe Calea Victoriei de ele.
Întrebarea e: ce se va întâmpla când se vor umple străzile de ele? Asta pentru că momentan e destul de gri situația privind mersul cu trotineta electrică. Adică nu prea ai voie să mergi cu ea nici pe șosea, nici pe trotuar, iar pistele de bicicliști sunt foarte puține și parcă nici numele lor, “piste de bicicliști”, nu prea ține cu posesorii de trotinete electrice.
Întreb asta pentru că prin San Francisco și LA, unde a bubuit fenomenul ăsta al “kickscooter sharing”, oamenii sunt un pic terorizați de ele (exemplu) și de modul în care sunt conduse de tot felul de nebuni. Și vorba aia, dacă americanii se trezesc greu să reglementeze ceva, înseamnă că în România va fi Vestul Sălbatic cel puțin 10 ani de acum încolo pe tema asta. Deja e un pic de haos cu trotinetele electrice modificate și care merg cu 50km/h, situație în care ar trebui înmatriculate ca scuterele.
A doua idee: Motivul pentru care trotinetele electrice au prins la populație și nu Segway-urile alea clasice.
Inventatorul Segway, Dan Kamen, visa în 2001, când a inventat jucăria respectivă, că așa va arăta viitorul omenirii în materie de mobilitate personală. Că oamenii vor renunța la mașină și se vor fâțâi peste tot prin orașe pe Segway-uri. Steve Jobs a vrut să investească la momentul respectiv 63 de milioane de dolari pentru 10% din companie, dar a fost refuzat. Jeff Bezoz, bossul Amazon, i-a zis inventatorului că are un produs atât de revoluționar încât nu va avea o problemă să îl vândă.
Se crease un mega-hype în jurul jucăriei respective și totuși ea n-a reușit să facă cine știe ce vânzări, iar compania a fost cumpărată în 2015 de Ninebot, o companie din China care între timp a scos pe piață, pe lângă clasicele Segway-uri, și niște trotinete electrice pe care le vezi peste tot prin orașele despre care vorbeam la mai sus, la prima idee.
O explicație vizavi de ce ce n-a mers în primă fază treaba cu Segway-ul o puteți citi în cartea “Originals – How Non-Conformists Move the World”. Explicația mea vizavi de boom-ul trotinetelor electrice vs. jucăria clasică Segway ar fi că, în primul rând, trotineta este o jucărie mult mai prietenoasă și perceptual mult mai ușor de manevrat, asta pentru că face apel la jucăriile copilăriei. Prima senzație pe care o ai când te urci pe un Segway e de frică pentru că nu ai bățul ăla de care să te ții cum o făceai în copilărie pe bicicletă sau trotineta clasică. Pe când senzația pe care o ai când te urci pe o trotinetă electrică e de familiaritate.
Pe lângă asta, ar mai fi și prețul, Ninebot by Segway ES 2, trotineta pe care o am eu, e cu 1000 de lei mai ieftină decât un Segway bun pentru un adult. Și nici nu aduc în discuție trotinetele Xiaomi care sunt cu 1000 de lei mai ieftine decât trotineta pe care o am eu.
Bun, acum că am scos ideile astea din căpșor și le-am expus pe interneți, sper că sunteți un pic mai informați pe subiectul ăsta decât erați înainte să dați click pe articolul de față. Și mai sper și că v-am făcut curioși de fenomenul ăsta al trotinetelor electrice. Eu am una de fix un an și s-a pus praful pe mașină în parcare din cauza ei. Pur și simplu, combinația dintre trotinetă electrică și metrou îți scutește o groază de timp de stat în trafic și ascultat Carla’s Dreams la radio.
Am făcut anul trecut un review la trotinetele electrice din dotarea Clanului Ionescian, dacă sunteți interesați să vedeți care e treaba:
1 comentariu Adaugă comentariu
Mai degrabă vor invada străzile globului niște biciclete/scootere care să treacă de bariera de 30 mile atunci când tehnologia va ieftini bateriile de pe Tesla. Tehnologia încă e crudă dacă e să ne gândim doar la frânele regenerative care încă nu sunt mature dar cu trecerea timpului se vor coace și ele și atunci da, vor exista și charging station-uri solare și alte acareturi care să facă scooterele electrice mainstream și de preferat suv-ului de stat la semafoare în oraș.